08 spalio 2009

Smegenys ir kaip su juo/jais/tuo/jomis kovoti

Šiandien, vakarom, po 13 valandų netrugdomo miego sesijos, manau, išplėšiau pergalę prieš nuovargį, lydėjusį mane visą savaitę. Viso to marazmo priežasčių gerai nežinau. Bet situacija, tokia, kad atigulęs miegot naktį neužmiegu, o grįžęs iš universisteto esu priverstas nusnūsti posmelį, po kurio pabudus vėl nebeužmigsiu naktį.

Miegas Malaizijoje pasikeitė nuo to, kokiu užsiiminėdavau Lietuvoje. Keltis ryte tapo daug lengviau. Bet čia gan natūralus dalykas. Lietuvoje, mano asmeninė vėlavimo į pamokas ir paskaitas statistika drąstiškai išaugdavo žiemą ir rudenį. Ryte, kai dar labai tamsu, krapštytis iš miego šventovės, pūkinės antklodės krašto, labai, labai sunku.
Pavasarį ir vasarą reikalai einasi daug lengviau. Netgi 5am atsikėlęs į darbą jausdavausi žvalus.
Malaizijoje labai retai pasitaiko toks atvėjis, kuomet ryte jausčiu, jog labiau noriu pasilikti lovoje, nei keliauti už jos ribų.
Štai su ėjimu laiku gultis yra visai priešingas reikalas. Čia be jokių problemų galiu prakiurksoti iki 5am, žinoma, jei yra ką veikti. O namuose būdavo, jog 2am jau laikas atgulti poilsio, nes nulūžti gali betkur, darydamas bet ką.
Kalbu apie normalius atvėjus, kai nesilinksmini vakarėlyje, nesi veikiamas PPS (prieš peržiūrinis sindromas), o tiesiog esi savo kambaryje, darai darbus, žaidi, naršai po internetą, skaitai ar dar ką.
Bet dabar apie išimtis iš išimčių.
Lietuvoje labai retai, gal kelis kart per metus pasitaikydavo atvėjų, kai normaliai nugyvenęs dieną, vakare jausdamas normalų nuovargį, nuėjęs gulti tiesiog negaliu užmingti. Vartausi nuo šono ant šono kokias dvi ar tris valandas ir nieko. Dėl tokių miego trugdžių kaltinu savo smegenis. Na, tiesiogiai kaltinti smegenų, kaip atskiro elemento negaliu. Viską paaiškinau žemiau.



Smegenys.

Visada maniau, kad didžiausias mano smegenų trūkumas yra atminties stoka. Sunkiai galiu įsiminti katik sutiktų žmonių vardus. Bandžiau nepastebimai užsirašinėti vardą į mobilų telefoną, tai visai padėdavo, bet dažniausiai pamirštu tai padaryti, nes pamirštu, kad pamirštu vardus.
Jei šį įrašą skaito žmonės, kuriuos sutikęs buvau kelis kartus, turbūt jie mano ar prisimenu jų vardus..
Užtat galiu beveik puikiai atsiminti video žaidimus, žaistus prieš netatsimenu kiek metų! Žaidimų žemėlapius, veikėjų sugebėjimus, lygių perėjimus.. Žinoma, taip pat ne viską ir ne iki galo, bet, duomenų bazė didelė. Visada klausdavau savęs, kodėl atsimenu tai, o ne kaip reikia išspręsti uždavinį su kotangentais. Ir išvis kam jie reikalingi, kas jie yra ir ar teisingai parašiau žodį kotangentas? Šito savęs galite paklausti ir jūs.
Dar vienas iš didžiausių mano smegenų trukumų yra tai, kad nemoku jų laiku išjungti. Štai nusprendęs gerai išsimiegoti, to padaryti negaliu, nes  mano galva dar dirba pilnu pajėgumu. Jei prieš tai žaidžiau, tai toliau bandau įveikti žaidimą, jei modeliavau 3D galvą, tuomet toliau stumdau kvadratukus ir ieškau kaip pasiekti geriausią rezultatą.
Banžiau skaičiuoti juokingas avis, juokingam fone, šokinėjančias per juokingą tvorą, bet nuskaičiavus iki trijų šimtų su daugiau, praradau viltį ir užsimaniau valgyti.
Kai taip nutinka bandau liepti sau apie nieką nemąstyti. Arba susikurti  patinkantį vaizdą, kuris atpalaiduotų. Dažniausiai bandau įsivaizduoti momentą, kai erdvėlaivis iš Star Wars visatos pradeda skrieti šviesos greičiu.


Tos lėtai pro mus skriejančios , išsitaškiusios žvaigždės man visada sukeldavo žavesį. Bet vistiek, tai retai padeda, nes kaip minėjau, smegenim tik ir duok ką pamąstyti, nurūks toliau ir greičiau, nei spėsi ką nors suprasti.

Pabandysiu pasakot kaip asociacijos keliu keliauja mano mintys, prieš mano valią.
Šviesos greitis (gražu, ramu, stebiu žvaigždes) -> pradedu vaikščioti po erdvėlaivį (nemažai kartų žaidimuose svečiavausi erdvėlaiviuose, todėl apstanofkę žinau gerai) -> džedajai -> šviesos kardai -> mūsų sodas (vasarom prisidarydavau kardų ir būdavau džedajus) -> šašlykai -> alus -> kaip čiulpia malaizija be šito gėrio -> ką ryt per paskaitą veiksim (univeras nečiulpia)... ...   ...
Dar pasimaišo kokia neišaiškinta gyvenimo tiesa, kurią reikia permąstyti, va taip imi ir supranti, kad dvi valandas pragulėjai lovoje, lakstydamas po galktikas pilnas visko.

Kartais patekęs tokion padėtin gali pasiimti knygą ir valandą paskaityti. Tai tikrai padeda. Arba, išimtiniais atvėjais keltis iš lovos ir eiti pasidarbuoti ar pažaisti. Bet dažnai gulėdamas esi nusiteikęs nei keltis, nei kur eiti, atsigulęs nori tiesiog išsimiegoti ir nieko daugiau.


Žinoma, yra dar viena išeitis. Taip bevegetuodamas, vieną naktį supratau, kad geriausiai sekasi, kai darbo savaitės dienomis miegu po septynias val (maks.), arba po penkias (kaip išeina). O jau savaitgalis skirtas atsimiegioti nuo belenkada iki belenkada.
Tuomet reikia kavą gerti tik rytais ir atsisakyti visokių popietinių prigulimų, kurie nuo 10 min. išsitempia iki valandos ar kelių.

Jei kas dar turit panašiu problemų, galite pasidalinti jomis su manimi. Gal net yra kokie paslaptingi metodai, kaip užmigdyti savo smegenis? Ramunėlių arbatos čia vargu ar rasi.

Beje, smegenys yra jos, taip?

...



8 komentarai:

Saulius rašė...

Simai, ne tu vienas pamiršti vardus. Aš bandau naudoti atminties „vinis“ t.y. kai naujai sutiktą žmogų „pakabini“ ant bendravardžio - labai gero draugo ar prieteliaus "vinies". Žinok kartais padeda. O dėl neužmigimo tai yra nors ir labai drastiškas bet labai geras metodas. Tik juo negalima piktnaudžiauti. Paklausk Antano – pasakys.

Flasko rašė...

"Atminties vinys" skamba visai gerai ir neskausmingai, tikrai reiks pabandyti. Bėda, kad pastaruoju metu mano nauji sutinkami žmonės turi, pavyzdžiui, tokius vardus: Chia kei Fong, arba dar blogiau.
Vieną toki triuką naudoju, kai užsirašau mobilaus numeri, duodu, kad pats vardą įvestų, tuomet gali pasižiūrėt.

Dėkui už patarimus.

Antanas sakė, kad nemigos atvėju reikia nusigerti.

Ruta rašė...

smegenis manau geriausiai isjungia fizinis nuovargis. na o turint galvoje tavo nuolatine sedejimo patalpose busena...pagalvok,del ko gi tie visi zmones eina i sporto klubus ar begioja kroselius pries miega.

Raimis rašė...

O tu maldele viena kita sukalbek ir sveikatos visiem palinkek. Pamatysi kaip suveiks.

smukuciai rašė...

Labas Simai, del tos nemigeles tai speju, kad pirmas patare tevelis, patarimas beje visai neblogas. Del %, ne, ne ir dar karta ne, o stai lengvas fizinis nuovargis ir deguonies "kauke" tikrai turetu padeti. Mane taip pat kankina nemiga. Tau tai zaidimu veikejai dar smegenyse "sveciuojasi", o man tai tie... kurie $ ..., nuo 4 val. ryte pradedu ziureti TV, o kada reikia keltis darban, jau noreciau miego, taciau pries pora savaiteliu teko grybu, ne, ne, ne halicionogeniniu...miske paieskoti, o miske tai buvau pries gerus 5 metus, nepatikesi - miegojau kaip uzmusta. Patikek tetos patarimu, tikrai pades. Nuosirdziai ir saldziu sapnu :-)

Flasko rašė...

Visi čia jūs gerai kalbat, tik reikia man prisiverst tai išgirst :]
Žinau, kad tas sėdėjimas kambaryje nieko gero, todėl reikia kokią sveikesnę alternatyvą priimti.
Pamedituosiu prie šių minčių atidžiau...

Ichtija rašė...

Man panasi dabar beda,kai darbu pilna Univere ;D,man net 5h pamiegot kartais mazai o kartais okei,siaip pries miega 1h anksciau nueik nuo PC,man suveikia,nes kompas lyg spinduliuoja,na tesiog neleidzia ramioje busenoje but smegenu ir pasiruost polsiui,nereik pries miega narsyt ar gaimint,prie miega paklausyk megstamos muzikos turetu suveikt.
O del alkoholio,jis visus idomei veikia,man pvz vynas mikdo uztenka man 2 tauriu ir miegas ima,kiti tai >.> laksto zvalus ir atsipalaiduoja,mane alkoholis mikdo todel negeriu :D,sux kad negaliu gert :D
Kas dar,siaip pries dvilika reik nueit gult tada pailsi smegenis,sitaip alindamas jas degini savo neuronus,naikini lasteles,paskiau tai atsilieps senatveje(Sizofrenija) Bliamba si semestra man psichologija duoda naudos :D daug apie smegenis ejom ir neuronus bei miega :D

Flasko rašė...

Eh, lengva pasakyti, valanda anksciau kompiuteri apleisti... Jis mano didziausias irankis, visai neseniai tik atsikraciau iprocio su kompiuteriu lovoje issidrebti..
Megstama muzika mane kaip tik vercia mastyti, visai nepadeda miegot (su isimtimis).
Alkoholis kartais ir man migdo, bet viskas priklauso nuo nuotaikos ir veiklos.
Tiesiog mano miego grafikas labai nepastovus. Sesis kart per savaite einu miegot 3-5am, viena kart apie 12pm, tai taip ir iseina.
Dekui uz patarimus :]